سایت هیمو

فرهنگی، اقتصادی، هنری

چرب شدن موها

چه چیزی باعث چرب و چسبناک شدن موها می شود؟

با وجود اینکه آنها هر روز موهای خود را می شویند، به طور شگفت انگیزی زنان زیادی هستند که نگران این هستند که موهایشان به سرعت چرب یا چسبنده شود. موهای چرب نه تنها ظاهر خوبی ندارند، بلکه می توانند باعث مشکلات مو شوند. از این رو این بار به طور کامل علل چرب و چسبندگی مو، نحوه بهبود آن، اقدامات پیشگیرانه و مراقبت های روزانه را توضیح می دهیم.

وقتی موهای شما چرب می شود چه اتفاقی می افتد؟

علائم زمانی که موهایتان چرب است را بررسی کنید!

ابتدا علائم موهای چرب را بررسی می کنیم. با درک اینکه وقتی موهای شما چرب است چه اتفاقی می افتد، می توانید وضعیت موهای خود را به طور عینی درک کنید و اقدامات صحیح را انجام دهید. با وجود اینکه موها چرب می شوند، علائم مختلفی وجود دارد، بنابراین اگر حتی یک چیز را متوجه شدید، مهم است که اقدامات لازم را انجام دهید.

چسبناک می شود و احساس تمیزی خود را از دست می دهد

وقتی موهایتان چرب می شود، اولین چیزی که متوجه می شوید این است که احساس چربی می کنید. اگر موهایتان چرب شود، با وجود اینکه از هیچ محصول حالت دهنده استفاده نکرده‌اید، موهایتان دسته می‌شوند و چتری‌هایتان مثل خیس شدن براق به نظر می‌رسند. وقتی موهایتان به این شکل چرب می شود، حتی اگر موهایتان را هر روز شامپو بزنید، در نهایت شبیه فردی می شوید که فراموش کرده موهای خود را بشویید، که می تواند منجر به از دست دادن تمیزی آن شود.

خارش در پوست سر

خارش پوست سر

وقتی موهای شما چرب می شود، نه تنها ظاهر خوبی دارد، بلکه می تواند باعث ناراحتی نیز شود. شایع ترین علت خارش پوست سر است. اگرچه احساس خارش در افراد مختلف متفاوت است، اما اغلب احساس خارش می کند و خاراندن با ناخن می تواند به پوست سر شما آسیب برساند، بنابراین پیشگیری مهم است. گفته می شود که این به دلیل تکثیر باکتری ها در پوست سر ایجاد می شود.

ایجاد بوی ناخوشایند

وقتی موهایتان چرب است، نگران بوی پوست سرتان هستید. با گذشت زمان، ممکن است بوی نامطبوع و گرفتگی در شما ایجاد شود. علت این بوی نامطبوع باکتری هایی است که روی پوست سر زندگی می کنند. این باکتری‌های ساکن از سبوم و عرق تغذیه می‌کنند و معمولاً بی‌بو هستند، اما وقتی با سبوم و عرق مخلوط می‌شوند و اکسید می‌شوند، عامل ایجاد بو می‌شوند.

شوره سر میگیریم

وقتی موهایتان چرب است، شوره سر چرب تری دارید. در اصل، شوره سر، کنده شدن سلول‌های مرده غیرضروری پوست از پوست سر به دلیل چرخش است. به طور معمول، شوره سر هنگام شامپو زدن از بین می‌رود و قابل توجه نیست، اما اگر پوست سرتان چرب باشد و چرخه متابولیک شما مختل شود، شوره‌های بیشتری نسبت به حالت عادی تولید خواهید کر د و ظاهری غیربهداشتی به شما می‌دهد.

علت چرب شدن موها سبوم است

موهای چرب به دلیل سبوم اضافی

موهای چرب نه تنها به دلیل چسبندگی، توده و شوره سر، ظاهر تمیزی را مختل می کند، بلکه باعث خارش و بوی ناخوشایند شما و اطرافیانتان می شود. علت آن سبوم اضافی است. برای جلوگیری از چرب شدن موها و بهبود آنها، ابتدا با نقش سبوم و محیط ایده آل پوست سر آشنا می شویم.

سبوم برای پوست سر لازم است

اگرچه به سختی می توان متوجه آن شد زیرا با مو پوشیده شده است، اما گفته می شود که پوست سر بیشتر از سایر قسمت های بدن مستعد خشکی است. سبوم از نواحی مستعد خشکی محافظت می کند. با ترشح سبوم، پوست سر از آن در برابر هوای خشک و اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند و آن را مرطوب نگه می دارد. در واقع پوست سر دارای بیشترین غدد چربی در کل بدن است. گفته می شود میزان سبوم تولید شده بیش از دو برابر ناحیه T روی صورت است که ناحیه ای چرب با تولید سبوم بالا است.

محیط ایده آل پوست سر چیست؟

چربی سر

بنابراین، محیط ایده آل پوست سر چیست؟ ابتدا، از نظر بصری، پوست رنگ پریده است و منافذ به وضوح قابل مشاهده هستند. در این حالت گردش خون خوب است و می توان گفت بدن در وضعیت سالمی قرار دارد. برای اینکه خودتان آن را بررسی کنید، پوست سر خود را با نوک انگشتان خود نیشگون بگیرید و به آرامی حرکت کنید. از طرفی اگر پوست سرتان سفت است و تکان نمی خورد باید مراقب باشید زیرا ممکن است در پوست سرتان رکود ایجاد شود.

چرا موهایم چرب می شود؟ چه ویژگی هایی دارد؟

ویژگی های مختلفی وجود دارد که موها را چرب می کند.

چربی مو

پس چگونه موها چرب می شوند؟ ویژگی ها و علل بسته به ساختار و محیط شما متفاوت است. اقدامات متقابل، روش‌های پیشگیری و اقدامات احتیاطی بسته به علت آن متفاوت است، بنابراین اگر نگران موهای چرب هستید، حتماً ویژگی‌هایی را که در مورد شما صدق می‌کند بررسی کنید. اگر فقط یک علت وجود ندارد، بلکه چندین علت در هم تنیده شده اند، مراقب باشید.

در اصل، پوست مقدار زیادی سبوم ترشح می کند.

اولین دلیل احتمالی موهای چرب این است که پوست شما به طور طبیعی سبوم زیادی تولید می کند. میزان سبوم و عرق ترشح شده از فردی به فرد دیگر متفاوت است، بنابراین کسانی که سبوم زیادی ترشح می کنند، موهای چرب و چسبناکی دارند. علاوه بر این، منافذ روی پوست سر نه تنها از منافذ سایر قسمت‌های بدن بیشتر است، بلکه بزرگ‌تر هستند، بنابراین سبوم زیادی ترشح می‌کنند و مو را چسبناک می‌کنند.

خوردن بیش از حد چربی

عادات غذایی نادرست نیز می تواند دلیل چربی مو باشد. به عنوان مثال، غذاهای فوری و فست فودها حاوی مقدار زیادی چربی هستند. اگر در رژیم غذایی خود چربی زیادی مصرف کنید، به راحتی به صورت سبوم از بدن خارج می شود که به ناچار باعث چرب شدن موها می شود. علاوه بر این، کربوهیدرات های موجود در شیرینی ها و الکل نیز در بدن به چربی تبدیل می شوند، بنابراین باید مراقب باشید. اگر نگران موهای چرب هستید، خوردن غذاهای خانگی که چربی و قند کمی دارند، موثر است.

عادات سبک زندگی آشفته مانند کم خوابی

کمبود خواب یکی از دلایل اصلی بدتر شدن محیط پوست سر است. دلیل این امر این است که میزان ایده آل هورمون رشد ترشح شده در طول خواب 8 ساعت خواب است و اگر کمتر از آن بخوابید، نمی توانید هورمون رشد مورد نیاز برای متابولیسم پوست سر را دریافت کنید. اگر هورمون رشد به دست نیاید، گردش خون مختل می شود و باعث خشکی پوست سر و ترشح بیش از حد سبوم می شود. قبل از خواب مراقب نور آبی گوشی هوشمند خود باشید، زیرا می تواند کیفیت خواب شما را نیز کاهش دهد.

ورزش نکردن

ورزش و چربی سر

به منظور ایجاد یک محیط سالم برای پوست سر، یک اقدام مناسب، تقویت گردش خون و متابولیسم است. اگر زمان زیادی را صرف ورزش نکنید، به دلیل گردش خون ضعیف و متابولیسم ضعیف، پوست سر شما مواد مغذی کافی را دریافت نمی کند که می تواند منجر به خشکی شود. علاوه بر این، با کاهش احتمال تعریق، عملکرد غدد عرق کاهش می‌یابد و عرق را چسبناک و چرب می‌کند. مراقب باشید عرق چرب روی پوست سرتان گیر نکند که می تواند باعث شوره سر، خارش و قرمزی شود.

استرس

استرس نیز یکی از دلایل چرب شدن موهاست. استرس تعادل سیستم عصبی خودمختار را مختل می کند و هورمون های مردانه که تمایل به ترشح بیش از حد سبوم دارند، غالب می شوند. علاوه بر این، اگر برای مدت طولانی استرس داشته باشید، رگ های خونی شما ممکن است منقبض شوند و منجر به گردش خون ضعیف شود. مواد زائد روی پوست سر انباشته می شوند که نه تنها آن را چرب می کند بلکه باعث رشد باکتری ها و خارش و شوره سر می شود.

موهای نازک/حجم کمتر

افرادی که موهای نازک یا نازک دارند نیز بیشتر مستعد موهای چرب هستند. سبوم و عرق تولید شده توسط بسیاری از غدد چربی و غدد عرق روی پوست سر معمولاً در ناحیه متراکم نزدیک ریشه مو سرکوب می شوند و به سطح نمی آیند. اما اگر موهای شما نازک یا نازک باشد، نمی تواند در ریشه نگه داشته شود و به راحتی در موها جاری شده و به سطح می آید. بنابراین، حتی اگر عرق خاصی ندارید، موهای شما بیشتر از افراد دیگر چرب می شود.

شامپو قدرت پاک کنندگی بسیار قوی دارد

شامپو برای چربی سر

ممکن است تعجب آور باشد، اما استفاده از یک شامپوی طراوت بخش فقط به دلیل چرب بودن موهای شما ممکن است یکی از دلایل چرب شدن موهای شما باشد. اگر از شامپویی با قدرت پاک کنندگی مناسب استفاده کنید و آن را به درستی بشویید، مشکلی ندارد، اما اگر قدرت پاک کنندگی بیش از حد قوی باشد، چربی های لازم برای پوست سر را شسته و تعادل را به هم می زند و در نتیجه سبوم اضافی را از بین می برد. همچنین ممکن است باعث ترشح شود. اگر موهایتان چرب است، باید در انتخاب محصولات مراقبت از مو و نحوه شستن موهایتان دقت کنید.

وقتی موهایتان چرب است چه باید کرد و چگونه آن را بهبود بخشید

با اقدامات صحیح و روش های بهبود از چرب شدن موها جلوگیری کنید

اکنون که دلایل چربی مو را می دانیم، بیایید نگاهی به این موضوع بیندازیم که وقتی موهایتان چرب است چه کاری انجام دهیم و چگونه آن را بهبود دهیم. پوست سر ظریف است، بنابراین حتی اگر اقدامات کورکورانه را فقط به دلیل چرب بودن موهایتان انجام دهید، ممکن است در نهایت ترشح سبوم بیشتری را افزایش دهید. بیایید اقدامات صحیح و روش های بهبود را بررسی کنیم تا موهای چرب شما را به سمت موهایی صاف و یک محیط سالم برای پوست سر هدایت کنید.

در نحوه شستن موهای خود مسلط شوید

برای بهبود موهای چرب، مراقبت روزانه از موها مهمترین چیز است. شامپو اساسی ترین بخش مراقبت از مو است. وقتی صحبت از شامپو به میان می‌آید، به‌طور شگفت‌انگیزی تعداد کمی از افرادی هستند که به روش صحیح شستشوی آن تسلط داشته باشند. اگر موهای خود را به روش صحیح شامپو کنید، می توانید سبوم اضافی را کاملا از بین ببرید و مو و پوست سر زیبایی داشته باشید. مواظب باشید با شستن زیاد موها خشک نشوید و به روش صحیح شستن موها مسلط باشید.

از محصولات مراقبت از موی مناسب برای شما استفاده کنید

محصولات مراقبت از مو

البته، تسلط بر روش صحیح شستشوی موها یکی از راه‌های بهبود موهای چرب است، اما استفاده از محصولات مراقبت از مو که برای شما مناسب است نیز مهم است. هنگام انتخاب شامپو دقت کنید که ماده ای را انتخاب کنید که قدرت پاک کنندگی کافی داشته باشد و در عین حال سبوم لازم را حفظ کند. علاوه بر شامپو، محصولات متنوع دیگری نیز در بازار وجود دارد که از جمله آنها می توان به لوسیون های قابل استفاده برای پوست سر اشاره کرد، بنابراین حتماً یکی از آنها را انتخاب کنید که مناسب شرایط پوست سر خود باشد.

عادات سبک زندگی خود را مرور کنید

همانطور که در قسمت علل چرب شدن موهای سر معرفی کردیم، باید مراقب عادات سبک زندگی نامنظم، عادات غذایی نامنظم، کم خوابی و ورزش نکردن باشید زیرا می توانند باعث بدتر شدن محیط پوست سر شوند. اینها پیشرفت‌های اساسی هستند، اما سعی کنید هر روز ۸ ساعت بخوابید، حداقل دو بار در هفته ورزش کنید تا عرق کنید و تا حد امکان از مصرف غذاهای چرب و فوری اجتناب کنید. با بهبود کم کم آن می توانید از پیری موهای چرب و پوست سر جلوگیری کنید.

اگر چتری هایتان چرب است، در آرایش خود تجدید نظر کنید.

یکی از نگرانی های رایج در بین افرادی که موهای چرب دارند این است که چتری هایشان چرب می شود. به خصوص برای کسانی که چتری دارند، چتری های چرب می توانند شما را کثیف نشان دهند. علت احتمالی این است که سبوم و عرق پیشانی شما به چتری شما چسبیده است. اگر می خواهید از چرب شدن موها جلوگیری کنید، استفاده از مقدار زیادی پودر صورت روی پیشانی اغلب کمک می کند.

موی چتری

با شستن صحیح موها از چرب شدن موها جلوگیری کنید

شامپو کردن یک بخش اساسی از مراقبت روزانه مو برای جلوگیری و بهبود موهای چرب است. از آنجایی که این یک روال مراقبت روزانه از مو است، شستن صحیح موها و رعایت نکات احتیاطی در برابر موهای چرب برای جلوگیری از چرب شدن آن بسیار مهم است. روش صحیح شستن موها سخت نیست، اما آسان است زیرا فقط باید به چند نکته توجه کنید. حتما از همین امشب استفاده از این شامپو را برای بهبود موهای چرب خود شروع کنید.

قبل از شستشو برس بزنید

برس اولین مرحله مراقبت از مو برای جلوگیری و بهبود موهای چرب، برس زدن قبل از شامپو زدن است. وقتی موهایتان خشک شد، آن ها را کاملاً از ریشه شانه کنید.
برس زدن نه تنها موهای درهم ریخته را شل می کند و شستن آنها را آسان می کند، بلکه مقداری گرد و غبار روی موهای شما و چربی اضافی که در ریشه جمع شده است را نیز از بین می برد و شستشوی آن ها را آسان می کند.
هنگام انتخاب مواردی مانند استفاده از برس با موهای طبیعی مانند موهای خوک مراقب باشید تا به پوست سر خود آسیب نرسانید. در مرحله بعد، پوست سر و موهای خود را کاملا با آب ولرم خیس کنید. گفته می شود که 80 درصد گرد و غبار، کثیفی و سبوم چسبیده به مو را می توان با برس زدن و پیش شستشو از بین برد.
اگر آن را در آب داغ خیس کنید، شامپو بهتر کف می کند و حتی موهای چرب نیز کاملا شسته می شوند. اگر پوست شما به خصوص چرب است، استفاده از آب داغ با دمای حدود 40 درجه به از بین بردن سبوم و پاکسازی با طراوت کمک می کند، اما مراقب باشید که از آب بیش از حد استفاده نکنید زیرا سبوم بیش از حد را از بین می برد.
وقتی شامپو را گرفتید، آب ولرم را به نسبت 1:1 اضافه کنید و کف کنید. کف کردن باعث می شود که شامپو به راحتی در مو و پوست سر پخش شود و ریشه های چرب را کاملا تمیز کند.
مراقب باشید که شامپوی رقیق نشده را به پوست سر خود نزنید زیرا می تواند بسیار تحریک کننده باشد و به پوست سر شما آسیب برساند. اگر در کف کردن شامپو خوب نیستید، شامپویی از نوع فوم را انتخاب کنید.

پس از کف کردن کامل شامپو، آن را روی پوست سر قرار دهید و با پدهای انگشتان خود بشویید. در این زمان، لطفاً مراقب باشید که اگر نگران چرب بودن آن هستید، با نیروی زیاد اسکراب نکنید. نکته کلیدی این است که موهای خود را با نیروی متوسط ​​بشویید، زیرا شستشوی قوی می تواند به پوست سر شما آسیب برساند.
پوست سر خود را با ماساژ ملایم به طور کامل بشویید تا سبوم پوست سرتان خارج شود.
پس از ماساژ کامل پوست سر، آن را بشویید. نکته کلیدی برای آبکشی این است که با آب ولرم دوش بگیرید و تمام موهای خود را با تمرکز روی ریشه ها کاملا آبکشی کنید.
مراقب باشید باقیمانده شامپو روی پوست سرتان باقی نگذارید، زیرا باعث خشکی پوست سرتان می شود. به نواحی پشت گوش‌ها، گردن و سوزش‌های پهلو توجه ویژه‌ای داشته باشید، زیرا اغلب پس از شستشو، باقیمانده‌های زیادی باقی می‌ماند.
پس از شامپو کردن، به خصوص اگر موهای بلندی دارید یا نگران خشکی موهایتان هستید، درمان مو را امتحان کنید. هنگام استفاده از این درمان باید به نکاتی توجه کنید و اگر موهای چرب دارید، نکته کلیدی این است که آن را فقط در انتهای موهای خود استفاده کنید.
این به این دلیل است که تعادل پوست سر ممکن است مختل شود، بنابراین اگر درمان روی پوست سر قرار گیرد، می تواند باعث ایجاد مشکلات بیشتر شود. تا زمانی که موهای چرب شما بهبود نیابد، از اعمال درمان روی ریشه خودداری کنید.

حتی اگر موهای چرب دارید، با روشی مناسب می توانید موهای صافی داشته باشید!

دلایل چرب و چسبناک شدن موها، نحوه بهبود آن و روش صحیح شستشوی موها که اصول اولیه مراقبت از مو است را برای شما توضیح داده ایم. موهای چرب نه تنها ناپاک به نظر می رسند، بلکه می توانند باعث مشکلات پوست سر نیز شوند. با تمرین روش های صحیح پیشگیری، روش های بهبود و انتخاب اقلام مراقبت از مو معرفی شده در این مقاله و با انجام اقدامات صحیح می توانید بدون نگرانی از چسبندگی موهایی صاف و زیبا در تمام طول روز هدف قرار دهید.